Stres i kompleks B vitamina

UPRAVLJANJE STRESOM I ULOGA B VITAMINA I ANTIOKSIDANSA

 

Nivoi svih tipova stresa uključujući stres na radnom mestu u modernom svetu, a posebno u razvijenijim zapadnim zemljama, u poslednjoj deceniji se neprestano povećavaju. Količina naučnih istraživanja, tvrdnji i posledica povezanih sa stresom neprestano se povećava svake godine u svim državama sveta u razdoblju od 1997. do 2006. godine [1]. Taj trend je zasigurno održan do 2020., a ove nas je godine zadesila globalna pandemija virusne bolesti COVID-19, Zagrepčane je zadesio i poprilično jak potres, stres je na ogromnim nivoima u celoj populaciji. Neko podleže stresu zbog bolesti, neko zbog posla, malo ko je uspeo odoleti trenutnoj pandemiji stresa.

Kad govorimo o poslovnom stresu, Svetska zdravstvena organizacija (WHO) izjavila je da su direktni troškovi profesionalnog stresa 1992. godine u SAD-u iznosili 42 milijarde USD [2]. Troškovi visokog stepena profesionalnog stresa mogu se sagledati na ličnom, organizacijskom i društvenom nivou. Za ljude koji doživljavaju kontinuirani stres na visokom nivou, verovatnije je da će podneti zahtev za bolovanjem povezan sa stresom, koristiti znatno više medicinskih sredstava i manje doprineti svojoj organizaciji kroz povećani izostanak i izgubljenu produktivnost. Dugo izlaganje visokom nivou stresa i nemogućnosti udovoljavanja zahtevima radnog mesta mogu dovesti do sindroma burnouta ili izgaranja. WHO tvrdi da se u SAD-u svake godine izgubi oko 300 milijardi USD u produktivnosti, odsutnosti i preusmeravanju osoblja zbog visokih niova profesionalnog stresa (što iznosi oko 2,6% američkog BDP-a).

U aktuelno vreme, definitivno možemo pričati o generalnom stresu u celoj populaciji. Rad CNS-a, centralnog nervnog sistema, zavisan je od hranjivih sastojaka koje dajemo telu kroz kvalitetnu, raznoliku i zdravu ishranu. Kvalitet ishrane je neophodan, posebno za održavanje strukture mozga i normalne kognitivne funkcije [3]. Vitamini i ostali mikronutrijenti igraju značajnu biohemijsku ulogu u održavanju kognitivnih procesa u mozgu. Uloga antioksidanasa i vitamina B kompleksa, koji se nalaze u kvalitetnijim prehrambenim namirnicama, kao i njihova uloga u održavanju kognitivnih procesa i opšteg zdravlja, raspravljena je u ovom tekstu.

vitamini B

  • B vitamini

Vitamini B grupe mogu se naći u širokom rasponu hrane poput celovitih žitarica, banana, pasulja i mesa. Folat/folna kiselina (B9), B6 ​​i B12 predstavljaju neke od vitamina B kompleksa. Poznato je da vitamini folata, B6 i B12 doprinose regulaciji zdravih nivoa aminokiseline HCy i dele sinergističku ulogu u održavanju kardiovaskularnog i nervnog zdravlja, a takođe su vitalni i za energetski metabolizam [3,4,5]. Kroz uporedne i prospektivne studije utvrđeno je da je povišen nivo aminikiseline HCy u plazmi povezana s porastom spontane ćelijske smrti (apoptoze), učestalosti moždanog udara, atrofije mozga, Alchajmerove bolesti, fraktura kosti i smatra se rizičnim faktorom za cerebralno-vaskularnu bolest [6,7].

Folat/folna kiselina, B6 i B12 vitamini su neophodni za proces metilacije HCy u metionin u centralnom nervnom sistemu. Metionin ima ključnu ulogu u metaboličkim biološkim procesima za sintezu, popravak i ostale reakcije metilacije DNK [8]. Ako se dovoljne količine HCy ne pretvore u metionin, proces metilacije će se zaustaviti, što će rezultirati nakupljanjem aminokiseline HCy. Povišen nivo HCy povećava verovatnoću oksidativnog stresa, što dovodi do negativnih događaja poput oštećenja mitohondrijske membrane i lomljenja lanaca DNK [9, 10]. HCy bi mogla igrati direktnu ulogu u procesu bolesti ili biti marker folata, B6 i ili B12 vitamina. Istraživanjem je utvrđeno da hronični stres iscrpljuje nivoe vitamina B6 [11], dok bi suplementacija vitaminom B6 mogla biti terapijska strategija za smanjenje nivoa stresa [12]. Stoga, jedan mehanizam pomoću kog intervencija konzumacijom vitamina B kompleksa može pomoći smanjenju stresa i umora je kroz neinhibirano čišćenje i smanjenje koncetracija aminokiseline HCy. 

kompleks vitamina B

Dodatno, neuroimaging studije sugerišu da su visoki nivo HCy u plazmi i nizak nivo vitamina B kompleksa povezane s većom učestalošću moždane atrofije i degeneracije [13, 14]. Ova vrsta podataka sugeriše da metabolizam HCy igra bitnu ulogu u starenju mozga doprinoseći subkliničkim promenama mozga kod inače zdrave populacije.

  • Antioksidansi

Sveže voće i zeleno povrće su bogat izvor vitamina A, C i E. Ovi izvori hrane sadrže prehrambene antioksidanse koji mogu sprečiti, inhibirati ili popraviti štetu uzrokovanu oksidativnim stresom [3]. Oksidativni stres reprezentativan je za neravnotežu ili poremećaj u redoks stanju (reakcije oksidacije/redukcije) unutar ćelija što uzrokuje oštećenje ćelijske signalizacije i regulacije, što rezultira slabijim funkcionisanjem ćelija. Održavanje redoks homeostaze bitno je za zdravu ćelijsku funkciju.

Nivo antioksidansa vitamina C posebno su visoke u mozgu koji je potreban su za transformaciju dopamina u noradrenalin kao i za proizvodnju nekih neurotransmitera [3]. Vitamin E je antioksidans topiv u lipidima koji ima neuroprotektivni učinak za sprečavanje oštećenja od strane slobodnih radikala, sprečavajući ćelijska oštećenja mozga povezanih s oksidativnim stresom [4]. Vitamini E i A štite od peroksidacije lipida, štetnog procesa koji utiče na propusnost ćelijskih membrana [5]. Vitamin C deluje sinergistički s vitaminima B kompleksa i ključan je za metabolizam i iskorišćavanje folata/folne kiseline (B9).

Potencijalna farmakološka intervencija koja pomaže našim telima da se nose s povećanim nivoom stresa koja je dobila naučnu podršku je dodavanje vitamina B kompleksa u ishranu putem hrane i dodataka ishrani. Nedostaci u ishrani u vidu manjka mikronutrijenata utiču na izmenjena stanja raspoloženja (uključujući stres i psihijatrijske simptome) kod zdravih pojedinaca [15]. U nedavnoj meta-analizi naučnih istraživanja koja su istraživala kratkotrajnu suplementaciju multivitaminima primećeno je da suplementacija s ciljem prevladavanja nedostataka u ishrani poboljšava percipirani stres, blage psihijatrijske simptome i neke aspekte svakodnevnog raspoloženja. Ovi pozitivni učinci postignuti su izmenom biohemijskih procesa zahvaćenih lošijim prehambenim statusom organizma. Pokazalo se da su prikladne doze vitamina grupe B učinkovite u poboljšanju raspoloženja i u kliničkoj i nekliničkoj populaciji.

stres i vitamini

Definitivno su potrebne učinkovite strategije za smanjenje ukupnih nivoa stresa u društvu. Dodatak ishrani vitaminima B kompleksa može biti ekonomski isplativa i dugoročno održiva intervencija. Smanjenje stresa imaće ogromne koristi za smanjenje intenziteta odgovora organizma na stres, učestalosti izostanka s posla, povećanje produktivnosti rada i opšte dobrobiti. Suplementacija vitaminima B kompleksa pruža dodatnu korist za zdravlje i kvalitet života pojedinca, uz primenu ostalih strategija upravljanja stresom. Iz tog je razloga austrijska kompanija Lifecare essentials razvila proizvod ROSA SPIRIT, kombinaciju 8 vitamina B kompleksa, uz prisutnost fitonutrijenata dobijenih iz 14 vrsti voća i 5 vrsti povrća, s ciljem unapređivanja bioraspoloživosti vitamina. Antioksidanse, vitamine C i E, kao i polifenole iz semenki grožđa, u sinergiji sa 5 vitamina B kompleksa možete pronaći u proizvodu LADY, kompletnom proizvodu za zdravlje i blagostanje ženske populacije.

lady i rosa spirit

 

Reference

  1. Guthrie R, Ciccarelli M, Babic A. Work-related stress in Australia: The effects of legislative interventions and the cost of treatment. Int J Law Psychiatry. 2010;33:101–115. doi: 10.1016/j.ijlp.2009.12.003. 
  2. Work-related stress: scientific evidence-base of risk factors, prevention and costs http://www.who.int/occupational_health/topics/brunpres0307.pdf?ua=1
  3. Bourre JM. Effects of nutrients (in food) on the structure and function of the nervous system: update on dietary requirements for brain. Part 1: micronutrients. J Nutr Health Aging. 2006;10:377–385. 
  4. Cantuti-Castelvetri I, Shukitt-Hale B, Joseph JA. Neurobehavioural aspects of antioxidants in aging. Int J Dev Neurosci. 2000;18:367–381. doi: 10.1016/S0736-5748(00)00008-3.
  5. Mariani E, Polidori MC, Cherubini A, Mecocci P. Oxidative stress in brain aging, neurodegenerative and vascular diseases: an overview. J Chromatogr B. 2005;827:65–75. doi: 10.1016/j.jchromb.2005.04.023.
  6. Selhub J. Public health significance of elevated homocysteine. Food Nutr Bull. 2008;29:S116–S125.
  7. Sachdev PS. Homocysteine and brain atrophy. Prog Neuro-Psychopharmacol Biol Psychiatry. 2005;29:1152–1161. doi: 10.1016/j.pnpbp.2005.06.026.
  8. Mattson MP, Shea TB. Folate and homocysteine metabolism in neural plasticity and neurodegenerative disorders. Trends Neurosci. 2003;26:137–146. doi: 10.1016/S0166-2236(03)00032-8. 
  9. Miller AL. The methionine-homocysteine cylce and its effects on cognitive diseases. Altern Med Rev. 2003;8:7–19.
  10. Kruman II, Culmsee C, Chan SL, Guo Z, Penix L, Mattson MP. Homocysteine elicits a DNA damage response in neurons that promotes apoptosis and hypersensitivity to excitotoxicity. J Neurosci. 2000;20:6920–6926. 
  11. Ford AH, Flicker L, Urvashnee S, Hirani V, Almeida OP. Homocysteine, depression and cognitive function in older adults. J Affect Disord. 2013;151:646–651. doi: 10.1016/j.jad.2013.07.012. 
  12. Stoney CM. Plasma homocysteine levels increase in women during psychological stress. Life Sci. 1999;64:2359–2365. doi: 10.1016/S0024-3205(99)00189-7.
  13. Blasko I, Hinterberger M, Kemmler G, Jungwirth S, Krampla W, Leitha T, Heinz Tragl K, Fischer P. Conversion from mild cognitive impairment to dementia: Influence of folic acid and vitamin B12 use in the vita cohort. J Nutr Health Aging. 2012;16:687–694. doi: 10.1007/s12603-012-0051-y.
  14. Tangney CC, Aggarwal NT, Li H, Wilson RS, DeCarli C, Evans DA, Morris MC. Vitamin B12, cognition, and brain MRI measures. A cross-sectional Examination. 2011;77:1276–1282. doi: 10.1212/WNL.0b013e3182315a33. 
  15. Benton D. To establish the parameters of optimal nutrition do we need to consider psychological in addition to physiological parameters? Mol Nutr Food Res. 2013;57:6–19. doi: 10.1002/mnfr.201200477.
  16. Long SJ, Benton D. Effects of vitamin and mineral supplementation on stress, mild psychiatric symptoms, and mood in nonclinical samples: A meta-analysis. Psychosom Med. 2013;75:144–153. doi: 10.1097/PSY.0b013e31827d5fbd.
  • Tags: antioksidansi, B vitamini, covid-19, korona virus, stres
  • Blog

    RSS
    Čišćenje jetre
    PRIRODNI SASTOJCI ZA ZDRAVU JETRU

    Čovek će tokom života konzumirati doslovce tone hrane, popiti hiljade litara raznih napitaka, uzimaće medikamente, alkohol ili će pušiti i...

    Pročitaj više
    Omega 3 masne kiseline
    IZVOR OMEGA 3-MASNIH KISELINA –ALGE ILI RIBLJE ULJE?

    Omega-3  masne kiseline ljudski organizam ne sintetiše sam, neophodan je njihov unos hranom i zato ih naziovamo esencijalnim. Naša je...

    Pročitaj više