Vitamini B kompleksa - uloga i delovanje

Vitamini B kompleksa - uloga i delovanje

 

Kako smo se u prethodnim blogovima pozabavili temom imuniteta, u nadi da je većina nas imunitet dovela u dobro stanje, konzumirajući pre svega potrebne količine voća i povrća, minerala cinka i insulinskih vlakana, možemo se u nizu blogova koji slede pozabaviti drugim funkcijama našeg organizma. Kada je imunitet dobar onda naše telo funkcioniše dobro, imamo više energije, a možemo i raditi na tome da dodatno poboljšamo energetski status našeg tela. Za to nam prvenstveno služi naša hrana i kvalitetna ishrana!

Vitamini B kompleksa su esencijalni za dobijanje energije i igraju važne uloge u funkcionisanju čoveka.

 

Tiamin, B1

Prisutan je u mnogim prehrambenim namernicama, rastvoriv u vodi i lako izlučiv pa nisu poznati problemi sa prevelikim količinama ili toksičnosti. Učestvuje u procesu dobijanja energije (prekursor za enzime), sintezi DNK i RNK i može pomoći u potencijalnom tretmanu problema prouzrokovanih dijabetesom.

U hrani se nalazi u mahunarkama, semenkama suncokreta i tahiniju, kvascu, žitaricama poput zoba i ječma. Nedostatak može dovesti do beriberija – manjak B1 vitamina koji se ogleda u slabosti u ekstremitetima, ubrzanom radu srca, gubitku apetita, dijarejom, umorom. Pojavljuje se i kod alkoholičara iz razloga što alkohol otežava apsorpciju B1 iz hrane.

 

Riboflavin, B2

Riboflavin učestvuje u regulaciji nivoa ostalih vitamina B-kompleksa. Delimično je rastvoriv u vodi pa mu apsorpcija nije previsoka. Sav višak se izbacuje mokrenjem kao jako žuti urin. Ukoliko je ishrana nekvalitetna nedostatak ovog vitamina može dovesti do anoreksije.

Učestvuje u lancu prenosa elektrona u metabolizmu dobijanja energije, metabolizuje lekove i ostale toksine u jetri, ima antioksidativno delovanje, učestvuje u proizvodnji crvenih krvnih zrnaca i održavanju zdravlja kože, nervnog i probavnog sistema. Učestvuje u metabolizmu purina i gvožđa.

Nedovoljna količina unesena hranom može dovesti do oštećenja na membranama ćelija, oštećenja na koži, konjuktivitisa, osetljivosti na svetlo, anksioznosti, gubitka apetita, anemije i umora.

U hrani se nalazi u semenkama soje, gljivama, spanaću, pšenici, bademima, jajima, škampima, goveđim jetricama, mlečnim proizvodima i kvascu.

Niacin, B3

Prekursor u lancu transporta elektrona u procesu dobijanja energije u ćelijama, učestvuje u popravci strukture DNK, očuvanju zdravlja kože, probavnog sistema i nerava. Takođe utiče na kontrolu nivoa holesterola poboljšanjem sinteze lipida u jetri. Nedostatak se može uočiti u oštećenjima na koži i membranama u organizmu, dijarejom i demencijom. Prisutan je u žitaricama, gljivama, paradajzu, govedini, ribi, svinjetini, piletini i jetricama.

Nikotinamid (NAM), takođe poznat kao niacinamid, oblik je vitamina B3 koji se nalazi u hrani i koristi se kao dodatak ishrani i lekovima. Kao dodatak, koristi se kao oralni suplement za prevenciju i lečenje pelagre (nedostatak niacina). 

 

Pantotenska kiselina, B5

Bakterije u probavnom sistemu čoveka mogu proizvesti male količine ovog vitamina. Toksičan je samo u suplementaciji ekstremno visokim količinama. Delotvoran je u sprečavanju pojave akni. Učestvuje u stvaranju acetil-CoA jedinjenja u aerobnom sistemu dobijanja energije u ćelijama, sintezi holesterola, hormona i neurotransmitera, metabolizmu lekova i očuvanju zdravlja kože. Nedostatak može prouzrokovati grčenje u nogama. U hrani se može naći u gljivama, kukuruzu, avokadu, grašku, krompiru i batatu, sočivu, žumancima jaja, goveđim jetricama, ribi i morskim plodovima i jogurtu.

Vitamin B5 je faktor rasta i neophodan je za različite metaboličke funkcije uključujući metabolizam ugljenih hidrata, proteina i masnih kiselina. Ovaj vitamin je takođe uključen u sintezu holesterola, lipida, neurotransmitera, steroidnih hormona i hemoglobina.

Piridoksin, B6

Direktno povezan nedostatak sa nedostatkom koenzima CoQ10. Prekursor za ko-enzim PLP potreban za preko 100 enzima uključenih u sintezu proteina, razbijanje molekula glikogena. Učestvuje u metabolizmu crvenih krvnih zrnaca, funkciji nervnog i imunog sistema i formiranju neurotransmitera i steroidnih hormona. Nedostatak se može uočiti u oštećenjima na membranama i koži, upalnim procesima u ustima ili osipu, poremećajima u radu nervnog sistema, anksioznosti, nesanici, depresiji ili anemiji. U hrani se može naći u krompiru, batatu, semenkama suncokreta, bananama, spanaću, ribi, svinjetini, govedini i živini.

Biotin, B7

Bakterije u crevima mogu proizvoditi biotin. Konzumacija velike količine sirovih jaja može rezultovati nedostatkom biotina. Biotin je ključan je za formiranje 4 vitalna enzima koji učestvuju u metabolizmu aminokiseline leucina, proizvodnji energije i sintezi masti.

Nedostatak dovodi do suve i nadražene kože, povraćanja ili nedostatka apetita, gubitku i stanjivanju kose, konjuktivitisu i depresiji. U hrani se nalazi u orašastim plodovima, kikirikiju, batatu, luku, gljivama, kakau, zobu, paradajzu, mahunarkama, žumancima jaja, jetricama, ribi i svinjetini.

 

Folna kiselina, B9

Folati se nalaze u hrani dok je folna kiselina sintetički suplement. Folat je posebno bitan za trudnice, sprečava pojavu neuroloških defekata kod deteta. Uključen je u metabolizam aminokiselina kao koenzim, razbijanju i korišćenju vitamina B12 i C, formiranju novih proteina, formaciji crvenih krvnih zrnaca i razvoju fetusa. Nedostatak može prouzrokovati anemiju, nizak nivo belih krvnih zrnaca i trombocita, slabost i gubitak težine, crvenilo jezika i usne šupljine, dijareju, prevremeni porođaj i smanjenu težinu novorođenčeta.  U hrani se nalazi u mahunarkama, lisnatom zelenom povrću poput spanaća, brokolija, šparglama i pilećim jetricama.

Cijanokobalimin, B12

U jetri možemo skladištiti velike količine B12 vitamina što je dobro iz razloga što starenjem uglavnom apsorbujemo smanjene količine iz hrane. Uključen je u održavanju zdravlja nervnih ćelija, crvenih krvnih zrnaca i u sintezu DNK. Nedostatak može dovesti do neuroloških problema (gubitak pamćenja, manične epizode i psihoze), gubitka apetita i smanjenje telesne težine, umora i slabosti, depresije i upale usne duplje. U hrani se nalazi u ribi, školjkama, govedini i žitaricama.

Kompanija Lifecare essentials je razvila proizvod ROSA SPIRIT u svojoj paleti proizvoda B!TONIC, jedinstveni kompleks B vitamina na tržištu, sa veganskim sertifikatom i umerenim, dovoljnim dozama. Iz navedenih razloga je siguran za korišćenje za celokupnu populaciju, ne povećava apetit zbog umerene doziranosti i  ne sadrži alergene poput glutena, laktoze i želatina. Ovaj B-kompleks je dobijen hladnim presovanjem iz 14 vrsti voća i 5 vrsti povrća.

  • Tags: B vitamini, biotin, cijanokobalamin, folna kiselina, niacin, pantotenska kiselina, piridoksin, riboflvin, Tiamin
  • Blog

    RSS
    Uloga i važnost vitamina D
    ASTMA I ALERGIJSKE BOLESTI – ULOGA I VAŽNOST VITAMINA D

    ASTMA I ALERGIJSKE BOLESTI – ULOGA I VAŽNOST VITAMINA D   Vitamin D ima dobro poznate učinke na zdravlje pluća...

    Pročitaj više
    Prehrambene navike i raspoloženje
    UTIČU LI PREHRAMBENE NAVIKE NA NAŠE RASPOLOŽENJE I HORMONALNU RAVNOTEŽU? MITOVI I ISTINE O UGLJENIM HIDRATIMA

    UTIČU LI PREHRAMBENE NAVIKE NA NAŠE RASPOLOŽENJE I HORMONALNU RAVNOTEŽU? MITOVI I ISTINE O UGLJENIM HIDRATIMA   Tokom aktuelne pandemije...

    Pročitaj više