vitamini B kompleksa

Vitamini B kompleksa - uloga i delovanje

 

Kako smo se u prethodnim blogovima pozabavili temom imuniteta, u nadi da je većina nas imunitet dovela u dobro stanje, konzumirajući pre svega potrebne količine voća i povrća, minerala cinka i insulinskih vlakana, možemo se u nizu blogova koji slede pozabaviti drugim funkcijama našeg organizma. Kada je imunitet dobar onda naše telo funkcioniše dobro, imamo više energije, a možemo i raditi na tome da dodatno poboljšamo energetski status našeg tela. Za to nam prvenstveno služi naša hrana i kvalitetna ishrana!

Vitamini B kompleksa su esencijalni za dobijanje energije i igraju važne uloge u funkcionisanju čoveka.

 

Tiamin, B1

Prisutan je u mnogim prehrambenim namernicama, rastvoriv u vodi i lako izlučiv pa nisu poznati problemi sa prevelikim količinama ili toksičnosti. Učestvuje u procesu dobijanja energije (prekursor za enzime), sintezi DNK i RNK i može pomoći u potencijalnom tretmanu problema prouzrokovanih dijabetesom.

U hrani se nalazi u mahunarkama, semenkama suncokreta i tahiniju, kvascu, žitaricama poput zoba i ječma. Nedostatak može dovesti do beriberija – manjak B1 vitamina koji se ogleda u slabosti u ekstremitetima, ubrzanom radu srca, gubitku apetita, dijarejom, umorom. Pojavljuje se i kod alkoholičara iz razloga što alkohol otežava apsorpciju B1 iz hrane.

Rosa spirit vitamini B 

Riboflavin, B2

Riboflavin učestvuje u regulaciji nivoa ostalih vitamina B-kompleksa. Delimično je rastvoriv u vodi pa mu apsorpcija nije previsoka. Sav višak se izbacuje mokrenjem kao jako žuti urin. Ukoliko je ishrana nekvalitetna nedostatak ovog vitamina može dovesti do anoreksije.

Učestvuje u lancu prenosa elektrona u metabolizmu dobijanja energije, metabolizuje lekove i ostale toksine u jetri, ima antioksidativno delovanje, učestvuje u proizvodnji crvenih krvnih zrnaca i održavanju zdravlja kože, nervnog i probavnog sistema. Učestvuje u metabolizmu purina i gvožđa.

Nedovoljna količina unesena hranom može dovesti do oštećenja na membranama ćelija, oštećenja na koži, konjuktivitisa, osetljivosti na svetlo, anksioznosti, gubitka apetita, anemije i umora.

U hrani se nalazi u semenkama soje, gljivama, spanaću, pšenici, bademima, jajima, škampima, goveđim jetricama, mlečnim proizvodima i kvascu.

Niacin, B3

Prekursor u lancu transporta elektrona u procesu dobijanja energije u ćelijama, učestvuje u popravci strukture DNK, očuvanju zdravlja kože, probavnog sistema i nerava. Takođe utiče na kontrolu nivoa holesterola poboljšanjem sinteze lipida u jetri. Nedostatak se može uočiti u oštećenjima na koži i membranama u organizmu, dijarejom i demencijom. Prisutan je u žitaricama, gljivama, paradajzu, govedini, ribi, svinjetini, piletini i jetricama.

Nikotinamid (NAM), takođe poznat kao niacinamid, oblik je vitamina B3 koji se nalazi u hrani i koristi se kao dodatak ishrani i lekovima. Kao dodatak, koristi se kao oralni suplement za prevenciju i lečenje pelagre (nedostatak niacina). 

Mentalno zdravlje 

Pantotenska kiselina, B5

Bakterije u probavnom sistemu čoveka mogu proizvesti male količine ovog vitamina. Toksičan je samo u suplementaciji ekstremno visokim količinama. Delotvoran je u sprečavanju pojave akni. Učestvuje u stvaranju acetil-CoA jedinjenja u aerobnom sistemu dobijanja energije u ćelijama, sintezi holesterola, hormona i neurotransmitera, metabolizmu lekova i očuvanju zdravlja kože. Nedostatak može prouzrokovati grčenje u nogama. U hrani se može naći u gljivama, kukuruzu, avokadu, grašku, krompiru i batatu, sočivu, žumancima jaja, goveđim jetricama, ribi i morskim plodovima i jogurtu.

Vitamin B5 je faktor rasta i neophodan je za različite metaboličke funkcije uključujući metabolizam ugljenih hidrata, proteina i masnih kiselina. Ovaj vitamin je takođe uključen u sintezu holesterola, lipida, neurotransmitera, steroidnih hormona i hemoglobina.

Piridoksin, B6

Direktno povezan nedostatak sa nedostatkom koenzima CoQ10. Prekursor za ko-enzim PLP potreban za preko 100 enzima uključenih u sintezu proteina, razbijanje molekula glikogena. Učestvuje u metabolizmu crvenih krvnih zrnaca, funkciji nervnog i imunog sistema i formiranju neurotransmitera i steroidnih hormona. Nedostatak se može uočiti u oštećenjima na membranama i koži, upalnim procesima u ustima ili osipu, poremećajima u radu nervnog sistema, anksioznosti, nesanici, depresiji ili anemiji. U hrani se može naći u krompiru, batatu, semenkama suncokreta, bananama, spanaću, ribi, svinjetini, govedini i živini.

Biotin, B7

Bakterije u crevima mogu proizvoditi biotin. Konzumacija velike količine sirovih jaja može rezultovati nedostatkom biotina. Biotin je ključan je za formiranje 4 vitalna enzima koji učestvuju u metabolizmu aminokiseline leucina, proizvodnji energije i sintezi masti.

Nedostatak dovodi do suve i nadražene kože, povraćanja ili nedostatka apetita, gubitku i stanjivanju kose, konjuktivitisu i depresiji. U hrani se nalazi u orašastim plodovima, kikirikiju, batatu, luku, gljivama, kakau, zobu, paradajzu, mahunarkama, žumancima jaja, jetricama, ribi i svinjetini.

Apetit i vitamin B 

Folna kiselina, B9

Folati se nalaze u hrani dok je folna kiselina sintetički suplement. Folat je posebno bitan za trudnice, sprečava pojavu neuroloških defekata kod deteta. Uključen je u metabolizam aminokiselina kao koenzim, razbijanju i korišćenju vitamina B12 i C, formiranju novih proteina, formaciji crvenih krvnih zrnaca i razvoju fetusa. Nedostatak može prouzrokovati anemiju, nizak nivo belih krvnih zrnaca i trombocita, slabost i gubitak težine, crvenilo jezika i usne šupljine, dijareju, prevremeni porođaj i smanjenu težinu novorođenčeta.  U hrani se nalazi u mahunarkama, lisnatom zelenom povrću poput spanaća, brokolija, šparglama i pilećim jetricama.

Cijanokobalimin, B12

U jetri možemo skladištiti velike količine B12 vitamina što je dobro iz razloga što starenjem uglavnom apsorbujemo smanjene količine iz hrane. Uključen je u održavanju zdravlja nervnih ćelija, crvenih krvnih zrnaca i u sintezu DNK. Nedostatak može dovesti do neuroloških problema (gubitak pamćenja, manične epizode i psihoze), gubitka apetita i smanjenje telesne težine, umora i slabosti, depresije i upale usne duplje. U hrani se nalazi u ribi, školjkama, govedini i žitaricama.

Kompanija Lifecare essentials je razvila proizvod ROSA SPIRIT u svojoj paleti proizvoda B!TONIC, jedinstveni kompleks B vitamina na tržištu, sa veganskim sertifikatom i umerenim, dovoljnim dozama. Iz navedenih razloga je siguran za korišćenje za celokupnu populaciju, ne povećava apetit zbog umerene doziranosti i  ne sadrži alergene poput glutena, laktoze i želatina. Ovaj B-kompleks je dobijen hladnim presovanjem iz 14 vrsti voća i 5 vrsti povrća.

Voće i povrće

  • Tags: B vitamini, biotin, cijanokobalamin, folna kiselina, niacin, pantotenska kiselina, piridoksin, riboflvin, Tiamin
  • Blog

    RSS
    Vitamin D i njegovi efekti
    SVE O VITAMINU D I NJEGOVIM EFEKTIMA

    SVE O VITAMINU D I NJEGOVIM EFEKTIMA   AUTOR: Prof.dr Emilija Golubović, redovan profesor Medicinskog fakulteta u Nišu, specijalista pedijatrije...

    Pročitaj više
    Čišćenje jetre
    PRIRODNI SASTOJCI ZA ZDRAVU JETRU

    Čovek će tokom života konzumirati doslovce tone hrane, popiti hiljade litara raznih napitaka, uzimaće medikamente, alkohol ili će pušiti i...

    Pročitaj više